Saturday, July 30, 2011

Apa yang Hostel perlu ada?

(sekadar gambar hiasan)
ape yg sebuah hostel penginapan untuk student2 kolej or universiti perlu ade selain katil,tilam,meja belajar,almari,toilet yg dalam keadan baik,kipas, lampu, sekuriti yg baik etc? benda nie amat penting korang tau tak....hmmm tersangat2 la penting!.


benda yg penting tu ialah:

AIR

- perghh...bekalan air kt hostel tersangat2 la penting...huhu tatkala saya  menulis entry ini,hostel unit saya takde bekalan air..memang menghairankan -,-'. Unit2 lain aku tgk ade je air,yg unit aku nie plak tetibe je takde air....kenapa jadi camnie??????*dengan penuh emosional*. bayangkan korang baik mandi tiba2 air takde..tengah bersyampu, bersabun bagai...ha tak ke menyusahkan korng?.kena plak pegi cari air...isi dalam baldi,pastu usung plak ke hostel. oh bab2 nak isi air dalam baldi nie memang aku malas sikit,...yg menghairankan lg paip kt bawah hostel aku nie always je ade air =,=" haish....x putus2 air, so memandangkan hostel aku kt tingkat atas so memang malas lah kan nk isi air dalam baldi pastu nk angkut naik tingkat atas. lagi satu kalau korang nk buang air besar, air plak takde...ha camne nak FLUSH dan basuh bontot? kena plak kan p tumpang hostel kawan untuk 'melabur'. pastu klu siapa yg kerap mandi dalam sehari tu mesti rasa x selesa...ye la biasa mandi pling kurang pn 3 kali sehari..tup2 sebab air takde kne mandi sekali sehari je...mesti la rasa x selesa, balik kelas dengan berpeluh2, pastu nk mandi air takde...memang penyeksaan mental dan fizikal! *erkkk...betol tak pe yg aku ckp? -,-"* 

P/s: thanks to kawan aku yg dok kt unit sebelah sebab bagi tumpang mandi and 'melabur'.. :') oh nikmatnya dapat mandi.

Benda yg second penting ialah :

ELEKTRIK

-nie pun same penting jugak dengan air, kalau ader kipas, lampu and other electrical appliance pn tak gune jugak kalau takde letrik. camne korang nk study malam2 kt hostel kalau takde cahaya dari lampu? tak kan nak study dalam gelap plak kan..pastu camne korang nak charge henfon korang klu takde letrik? camne plak kalau nak pakai lappy untuk siapkan assignment,online and cari bahan kt web kalau takde letrik? dapat bayangkan tak betapa susahnya kalau takde letrik? pastu nak tido malam2 mesti panas kan?dah kipas pun tak bleh guna sebab takde letrik....memang penyeksaan mental dan fizikal! ><
-
-
-
-
-
-
-
-
-
kalau air atau letrik takde*klu fius rosak or litar pintas* kt hostel korang tu, cepat2 la g warden or pihak pengurusan kolej kediaman korang tu untuk wat report. jangan segan2 nk p wat report plak...kan korang bayar duit hostel bulan2...sebab kadang2 warden atau pihak pengurusan kolej kediaman tak tau yg hostel korang de masalah air or letrik..make sure masa pegi wat report tu suruh diorg cepat2 selesaikan masalah air or letrik dengan nada yg tegas, *tegas bukan dengan nada yg kasar or kurang ajar* kita kan orang malaysia so kena bersopan bila bercakap. aku pun slalu pegi pejabat warden wat report klu takde air kt hostel aku *hostel aku slalu masalah air je..letrik so fa so good :p* kadang2 sampi warden pun dah kenal aku dh...klu still takde air jugak aku akan pegi wat report kt pejabat warden tu sampi berkali2! sampai la ader air macam sedia kala.


P/s: Hostel aku still takde air..memandangkan pejabat warden tutup time hujung minggu so isnin nie memang aku akan terjah ke pejabat warden lagi! "wak! kenapa takde air lagi?! =,=" kak faridah,hajah jamilah aka MAMA,Wak dan Encik Zainal better solve problem air kt unit saya cepat!* jangan salah faham,nie saya cakap dengan nada tegas ok, not kasar or kurang ajar :)*  ><. kalau bagi tumpang mandi kt rumah korang pn takpe la jgk nie tak offer langsung..*kang tak pasal2 aku pegi mandi kt rumah diorang baru ada akai* -,-"

No comments: