Saturday, August 6, 2011

Kenapa Aku Nak Goatee?


apakah kaitan lelaki berbaju pink di atas dengan enrty aku kali nie? try tengok di wajah lelaki tersebut ade apa.....ye lelaki tersebut ade Goatee aka janggut. aku sebenarnye memang nak sangat2 nk ade goatee di wajah aku nie....tapi entah kenapa yg tumbuh hanyalah misai yg nipis je....Goatee takde pun (-_-) *tsssk...menangis di dalam hati* kenapa aku nak Goatee nie? sebab aku rasa lelaki yg ade goatee nie nampak macho,handsome,bergaya dan maskulin. aku pun nak nampak camtu gak..huhu. -,-"


tengok lelaki yg ade Goatee dalam pic nie, jambu kan muker dier? tapi ade Goatee so= cute+macho *ok, aku dah jelez dengan lelaki ini sekarang...ciss (-_-) ok sila kasi penampar dekat saya sekarang*.

 lets see my picture plak:


Eh syazwan mana janggut kau?*errk?*bunyi kaca pecah,guruh dan hujan lebat* T.T tengokla muka aku cam padang pasir yg tandus.....takde sehelai Goatee pun yg tumbuh. maka dengan ini kadang2 aku di gelar lelaki comel and sometimes jambu *err buah jambu batu ke atau buah jambu air?panggg! dah kena penampar...tu la loyar buruk lagi, tssk -.-". nak wat camne, mungkin aku takde goatee sebab aku ikut Gen belah arwah mak aku kot.


Adakah aku di gelar lelaki jambu or comel sejak aku di upload pic nie kat FB satu ketika dahulu? see still no Goatee, bukan aku shave ok....kalau shave mesti ade kesan shave dekat dagu. *did i say comel just now? sila kasi penampar ok sebab im not cute -,-'*


Cubaan aku untuk pose macho+maskulin tetapi failed pakai baju kaler pink plus no Goatee in my face, hanya glasses itu je yg nampak macho+maskulin. *ok, aku telah di kalahkan oleh benda yg tak bernyawa iaitu glasses -,-" pap pap pap (bunyi tapak kaki berlalu pergi)*


Lelaki yg Ber Goatee/ aka Berjanggut, korang patut berbangga dengan Goatee korang,bukan shave ye sebab aku de terbaca kt satu belog nie yg perempuan lebih tertarik kepada lelaki yg ada Goatee. *berikan tepukan gemuruh kepada lelaki yg ada Goatee* mari kita tengok selebriti lelaki malaysia yg macho+maskulin ada Goatee:


Zain Ruffedge



Awal Ashaari or sekarang di SchaWal
Scha+Awal= SchaWal ;)


Fahrin Ahmad,*psst....dia single lagi.perempuan2 di luar sana tunggu apa lagi,sila isi borang permohonan...eh?! heipp!*. Fahrin Ahmad nie duta produk pencuci muka kegemaran aku iaitu GARNIER, tapi aku minat GARNIER bukan sebab FA nie...tapi sebab Fasha Sandha penah jadi duta produk GARNIER dulu. *aku peminat Fasha Sandha kalau korang nak tau*




*Eh?! nie bukan selebriti kan?* ye anda betol, nie bukan selebriti tapi dia nie best fren blogger paling famous+hot malaysia iaitu HANIS ZALIKHA . memandangkan dia nie pun ade Goatee,muka pun memang hot so aku pun letak la sekali sebagai contoh. nama dia nie nabil...bukan nabil raja lawak tau *Hanis Zalikha penah belakon dengan Nabil Raja Lawak dulu*


Macam Mana Nak Tumbuhkan Goatee/Janggut?

Dulu aku penah cuba nak tumbuhkan janggut/Goatee di wajah aku nie, penah aku tanya sepupu aku yg dah beranak pinak*anak dia yg sulung pun dah form 4* ikuti perbualan ini masa cuti sem masa aku sem 1 di KG:

Aku: kak nani.....macam mana nak bagi tumbuh janggut ea? teringin la nak ada janggut.

Kak Nani: hang try la sapu minyak sapi kt dagu hang...orang tua2 cakap macam tu.

Aku: *antara percaya dengan x percaya (-_-)* errk? ala kat rumah mana ada minyak sapi...nak cekau kat mana?.

Kak Nani: rumah kak nani ada, hang amik la sikit sapu kt dagu 2.


disebabkan aku was2 dengan petua nie,maka dengan itu aku pun tak cuba. pastu try tanya kawan aku plak:

Aku: eh macam mana nak bagi tumbuh Goatee ea?

Kawan aku: Goatee? pe tu?

Aku: Goatee tu janggut la...

Kawan aku: oh.....senang ja, hang try amik shaver pastu try cukur kt dagu hang tu...nanti tumbuh la janggut tu.

Aku: ea? ok nanti aku try.

kat umah aku pun try la, aku rembat shaver sape ntah dalam bilik air tu *semestinya shaver itu bukan schick or Gillette Mach 3 Turbo,shaver murah yg pakai buang*. Then aku pun try la selama beberapa hari.....tapi still tak tumbuh *menangis T,T* hmmmm.....mungkin aku kena p jumpa doktor then amik suntikan hormon Testosterone (hormon lelaki), mungkin kalau aku cuba cara nie Goatee akan tumbuh. *tapi tak try lg,betol ke kalau suntik testosterone kat sape yg takde goatee nanti janggut akan tumbuh?*


Lelaki yg ada Goatee nie ade kelebihan tau..diantara kelebihan tersebut ialah:

Dapat Pahala

Lelaki islam yg simpan Goatee nie dapat pahala tau,sebab simpan Goatee nie sunnah Nabi Muhammad SAW tau. 



"Dari ‘Aisyah berkata: Bersabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam: Sepuluh perkara dari fitrah (dari sunnah nabi-nabi) di antaranya ialah mencukur misai dan memelihara janggut". (Hadis Riwayat Ahmad, 
Muslim, Abu Daud, Turmizi, An-Nasaii dan Ibn Majah)




Kelebihan Dari Segi Psikologi

-beberapa kelebihan berjanggut dari segi psikologi iaitu menonjolkan karisma diri, lebih matang, berpendirian.


Kelebihan Dari Segi Kesihatan



 daripada penemuan kajian didapati menyimpan janggut merupakan faktor kesuburan lelaki untuk mendapatkan zuriat (anak). Beliau menerangkan bahawa dari segi saintifik, janggut berfungsi mengeluarkan hormon-hormon tertentu yang dapat meningkatkan kesuburan lelaki.

Beberapa orang doktor telah berjaya memperolehi keputusan cemerlang dalam mengubati masalah kesuburan dengan hanya menyuruh pasakit-pesakit menyimpan jambang dan janggut yang panjang ;

-Menyimpan jambang dan janggut menggalakkan penghasilan testosteron. Apabila seseorang yang menderitai masalah kesuburan dan ereksi menyimpan janggut dan jambang, kandungan testosterone akan bertambah. Mereka mengukurnya dalam ukuran mikrogram, dan mendapati tahap testosteron meningkat di kalangan lelaki yang menyimpan janggut dan jambang.










Untunglah lelaki2 yg ade Goatee, kamu semua mempunyai kelebihan dapat pahala sunnah, dari segi psikologi dan kesihatan. maka dengan itu kamu semua harus berbangga dengan Goatee yg kamu ada. tsskk andai kata Goatee dapat di derma, sila la derma kat saya sikit ye. T.T


kalau la aku ada goatee, aku nak kalerkan Goatee aku camnie
Ohsem kan kaler nie?
*i wish i hv Goatee ;(*
tapi aku takde Goatee..




kepada lelaki yg ade Goatee di luar sana, make sure anda trim Goatee anda tu bagi nampak kemas dan cantik..jangan simpan Goatee terlalu panjang macam dalam gambar nie. sumpah nampak geli....tambah2 kalau ade sisa makanan terlekat kat janggut akibat janggut panjang sangat memang orang lain akan rasa geli.






P/s: Untunglah lelaki yg ade Goatee..........okbai,pap pap pap (bunyi tapak kaki berlalu pergi)
























6 comments:

Pojiepooh Abdullah said...

actually nowadays orang nak sangat goatee sebab nampak ensem n macho, bukan sebab sunnah sangat pun... tapi cam abg nak jugak but since tumbuh manja2, shave sudah!

syazwan tahir said...

abg pojie: ye ke? tapi i really2 want goatee....tapi tak tertumbuh di muka sy nie..huhu :p

kaizen said...

eh bro!?? ko nk bela goatee n nk kaler?? ko kaler pakai ape?? kalo pakai inai xpe kalo pakai dye mmg x sah la solat ko...

*cemane nk dpt pahale kalo gitu??

latest entry Apa Yang BLOGGER PERLU ADA?? [PART 2] & Urban : Camera Paling CANGGIH

syazwan tahir said...

kaizen: kalau sy bela goatee mestilah kaler pakai inai..tapi goatee x nak tumbuh kt muka saya nie...de petua nk bg tumbuh goatee x?hehe :)

kaizen said...

entah laa.. aku pon ade 3-4 helai je nih

syazwan tahir said...

kaizen: la ye ke? saya lg la takde..tak tumbuh langsung.