Sunday, September 11, 2011

Terjah Rumah Baru!

Today saya nak share kat anda pic2 lawa rumah baru sepupu saya, tehee....ok dulu saya penah p dh rumah baru nie tapi time tu still dalam renovation. Renovate untuk lanskap time tu dan dalam rumah tu still kosong lagi and takde perabot pun. but baru2 nie rumah tu dah complete! maksud saya dah fully furnished :D then hari tu berkesempatan p terjah2 ala2 segmen terjah dalam TV tu leww  ;P.( konon berkesempatan tapi yg betolnye sebab cousin wat open house time raya ketiga) 


Layans Pic2 nie okayh!



First skali melangkah masuk melalui pintu depan, i was like "omg, nice giler kot....tak sabar nak ade rumah sendiri" haha cliche kan bunyi?. ;P ok nie ruang tamu, sofa yg cantik dan dekorasi yg simple tapi nampak high class.....i like dat pillow yg corak leopard tu, nampak xclusive gittew. :D
saya kasi markah 10/10 untuk ruang tamu. :p


ok abaikan saya yg berisi sebab makan banyak time raya didalam pic nie yg 'konon2' rajin membaca =___=, untuk sofa saya kasi 10/10 jugakk! sebab sofa nie sungguh selesa! :D baru letak bontot dah rasa cam nak landing kat sofa nie dan tido terus. memang empuk... ;P.



Bagi yg suker tangkap gambar guna cermin as medium mesti suka kalau cermin yg besar cmnie ade dalam rumah, selain menampakkan ruang tamu nampak luas ia jugak berfungsi sebagai tempat untuk tengok tudung senget ke tak, bedak kat muka cair ke tak dan tempat nak touch up sebelum kuar. :P part nie saya kasi 7/10.



Tangga untuk ke tingkat atas, cantik...wallpaper pun cantik. bunga kat wallpaper tu kaler gold...memang menampakkan lagi ruang nie exclusive ditambah plak dengan jubin hitam kat tangga tu....boleh turun dari tangga sambil catwalk feeling2 tengah runway kat atas pentas peragaan..hihi. :P markah 9/10.


Pandang je atas nampaklah chandelier (betol tak saya eja nie?) yg indah,#ohsem dan #gojes tergantung kat ruang nie...uuu nampak cam kat hotel la plak. ok sebab ade chandelier nie saya kasi markah bonus kat sepupu kittew 6 markah! :D.


salah satu bilik yg ade kat tingkat atas, dengan bantal dan tilam yg empuk plus dengan suasana bilik yg harmoni memang best kalau tido. ok saya kasi 5/10 sebab mengalahkan bilik saya sendiri di rumah =___=  hahaha jahat kan saya? :P.




Ruang makan dan dapur yg luas, kalau time kenduri kendara atau sedara mara datang bertandang tak la jadi sesak dapur nie....tak berlaga bontot hang aku...tehee... :P.


Lampu yg cantik terletak betol2 kat ruang makan, dekorasi yg cantik dan menarik..so overall saya kasi markah 8/10. ok la tuh kan? :p



Lepas dah puas terjah2 dalam rumah, saya pun terjah kat luar rumah...i was like wow!lanskap macam kat resort la siakk! 0.o as uoll can see, nie la air terjun buatan yg ade kat rumah cousin kittew. dalam kolam tu ade ikan koi...memang kalau tension2 tengok ikan2 yg berenang2 dalam tu tenang la sikit.





See,#gojes dan #ohsem bukan? dah cam kat resort dah saya tengok, overall untuk lanskap saya kasi 10/10 (tepuk tepuk tepuk ! ) sebab lanskap macam kat pusat peranginan...boleh feeling2 p bercuti. :p




pssstttt, nie nak bagitau rahsia sepupu saya dan wife dier menghias rumah, diorang hias sendiri tau sambil dibantu oleh pendapat anak2 diorang. kalau lanskap memang diorang upah orang la begitu jugak kalau nak pasang chandelier,lampu dan wall paper...upah orang yg expert jugak.




ececeh, ingat kittew tak tau la tu sepupu kittew guna majalah Laman Impiana dan Anjung Seri ( as rujukan) untuk hias laman dan ruang dalam rumah?haha kantoi....dekat rak tv dan bawah meja kat ruang tamu no 2 saya tengok berlambak2 majalah nie. :P

Bagi  para suri rumah dan wife yg kat luar sana tu kalau nak laman dan ruang dalam rumah yg #ohsem lagi #gojes, sile jadi pembaca setia bulan2 majalah2 nie! kalau boleh tiap2 bulan langgan. banyak kot petua,tips dan segala yg berkaitan laman dan interior design dalam nie. Jangan menyesal @jeles dan gigit jari kalau jiran sebelah yg merupakan pembaca setia majalah nie laman dan interior design rumah dier superb dari uolls!. 



Suri Rumah: Eh cantiknye laman dan interior design rumah ko jah....mesti ko upah interior designer dan landscape designer yg femes nie?...mahal tak upah diorang?.

Jiran Sebelah: Eh taklah....kalau lanskap memang i upah lanskap designer untuk design sikit lanskap nie, tapi mostly i wat sendiri tau....rujuk buku Laman Impiana. interior design plak i rujuk Anjung Seri...kirenye i hias sendiri tau.

Suri Rumah: ye ke? 0.o **muka tak percaya+tekejut**


scene di rumah

Suri rumah: bang2, jiran sebelah tu laman dan ruang dalam rumah dier #ohsem dan #gojes! macam dalam rumah orang kaya2 cam dalam drama TV tu!.

Suami: so, apa kena mengena dengan saya plak?.

Suri Rumah: Eh ade! abg kena tambah duit belanja dapur saya..sebab saya nak beli majalah Laman Impiana dan Anjung Seri setiap bulan! n__ n boleh dapat tips2 menghias laman dan ruang dalam rumah!. 


"Kak beli majalah Laman Impiana dan Anjung Seri kak"

**ala2 promoter kat supermarket**

2 comments:

dayah said...

Lawa landscape mahal kan, ok slmt berkenalan

syazwan tahir said...

hidayah jamal: yup2 tau xpe.... :)