Sunday, August 7, 2011

Kuih Kapit/Kuih Sepit/Love Letter



Sila berikan tepukan yg gemuruh kepada kuih tradisi di atas kerana telah memenangi tempat pertama di dalam perut aku! ^__^. setiap kali raya kalau aku p beraya kat umah orang mesti aku mencari kuih tradisi nie yg lebih di kenali sebagai kuih kapit...tapi kalau kat tempat aku iaitu Penang,kitorang panggil kuih sepit. kalau nak panggil Love Letter pun boleh......Love Letter versi malaysia...hik2. orang cakap kuih nie kuih tradisi orang cina tapi kita kan malaysian aite? sekarang nie tak kira orang cina,orang melayu pun boleh buat dan kuih nie di sukai oleh semua kaum di malaysia gitteww...hehehe. ;) itulah uniknya Malaysia *saya bangga jadi anak malaysia! eh tetibe je* kuih kapit nie sumpah sedap! kalau kat rumah aku boleh habiskan 1 balang kuih nie dengan mudah je sampai orang lain pun tak sempat nak merasa...baiklah disebabkan kuih nie sedap, so aku nak ajar korang cara-cara nak buat kuih kapit nie....tunggu apa lagi tuan2,puan2,cik,encik,dato,datin, tan sri,puan sri etc. amik la pen dan kertas untuk salin resipi nie *bajet selebriti chef plak aku nie :p*


Bahan-bahan:

½ kg tepung gandum

1 biji kelapa (diambil santannya)

½ kg gula pasir

2 cawan tepung gandum

Sedikit minyak untuk menggoreng

3 biji telur


Cara-cara

Telur dipukul sehingga kembang dan gebu.

Masukkan santan, gula dan tepung, pastikan adunan tidak terlalu pekat dan juga tidak terlalu cair.

Panaskan minyak dengan acuan terendam.


Letak sesudu adunan dan kapitkan acuan, goreng sehingga keperangan.


Apabila kulit luar mula keperangan, ia menandakan sudah masak. Kikis kulit luar dan gulung atau lipat kepingan kuih kapit dengan segera sebelum ia keras

simpan di dalam bekas kedap udara.


Amacam, senang tak nak buat kuih kapit nie?senang je...tapi kuih nie sedikit renyah la coz nak lipat dan gulung tu..kalau lambat nanti kuih tu dah keras so susah nak lipat or gulung. cara yang diatas nie cara menggoreng, kuih kapit boleh di masak dengan cara di bakar....tapi make sure mintak tolong anak2 atau husband atau ahli keluarga yg lain ye..sebab sorang kena jaga arang...sorang lagi kena bakar dan sorang lagi kena tolong lipat atau gulung,kalau ramai orang tolong lagi bagus..hehe :). sebelum nak buat kuih kapit nie korang kena la beli acuan kuih kapit nie dulu...meh kite tengok acuan kuih nie.



Acuan Kuih Kapit

nie la acuan Kuih Kapit, kalau sape2 nak masak kuih kapit guna cara goreng PLEASE BE EXTRA CAREFUL! sebab acuan nie agak berat...takut terbalik kuali tu...dh la dengan minyak panas kan nanti beraya kat hospital la jawabnya so memang kena berhati2 dan handle with care ya :)...remember, one thing can led to another.


memang renyah sikit nak buat Kuih Kapit nie..tetapi rasa kuih nie memang sedap..dan anda akan berpuas hati. :)  maafkan saya kalau resipi nie ade silap dekat mana2....kalau ade yg silap tu tolong la betolkan ye,saya sebagai manusia tak lepas dari membuat kesilapan. :)


P/s: kalau buat kuih sepit tu hantar la 1 balang kat saya...hihi (gurau je :p)




4 comments:

Unknown said...

wah rajinnya bagi resepi . btw kuih ni mmg sedap ! ;D

syazwan tahir said...

riya: hehe tak la rajin sgt..hehe, yup kuih nie memang sedap...saya tak jemu makan kuih nie tau. ;)

nasiha musa said...

Resipi kat atas tu byk mana tepung gandum sbnarnya ye? 1/2 kilo @ 2 cawan?

Unknown said...

2kali t/gandum ke t/beras salah satu btl kan resepi please...